Gelir vergisi bildirimleri ile SGK bildirimlerinin birleştirilerek aynı platform üzerinden verilmesini öngören Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi uygulaması, pilot il olarak Kırşehir, Amasra Bartın ve Çankırı’da uygulanıyor.
Tüm Türkiye’de 1 Temmuz 2018’de uygulamaya girecek olan düzenlemenin yürürlük tarihi, 1 Ekim 2018 olarak değiştirilmişti. Buna göre 1 Ekim itibariyle tüm illerde Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi uygulamasına geçildi. Ancak daha önceki ertelemeler nedeniyle yeni bir erteleme beklentisi söz konusu.
MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİ NEDİR?
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi; muhtasar beyanname ile aylık prim ve hizmet belgesinin birleştirilerek, kesilen vergilerin matrahlarıyla birlikte sigortalının sigorta primleri ve kazançları toplamı ile prim ödeme gün sayılarının bildirilmesine ilişkin beyannameyi ifade ediyor.
Eğer yeni bir erteleme olmaz ise milyonlarca işveren için yeni bir dönem başlayacak.
Gelir vergisi bildirimlerinin yapıldığı Muhtasar Beyanname ile SGK primlerinin ödendiği Aylık Prim Hizmet Beyannamesi birleştirilecek. Muhtasar Prim Hizmet Beyannamesi, muhtasar beyannamenin verildiği platform üzerinden verilecek. Aylık prim ve hizmet bildirgelerinin verildiği e-SGK platformundaki e-bildirge ekranı artık kullanılmayacak. Birleşik beyanname işlemleri, muhtasar beyannamenin verildiği ekranda açılan Muh SGK alanından yapılacak.
MUHTASAR VE PRİM HİZMET BEYANNAMESİ NE ZAMAN VERİLECEK?
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, ertesi ayın 23 üncü günü saat 23.59’a kadar yetkili vergi dairesine elektronik ortamda gönderilecek. Beyannamenin kağıt ortamında verilmesi mümkün olmayacak.
Ayın 15 i ile müteakip ayın 14 ü arasındaki çalışmaları karşılığı ücret alan sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin bildiriminde esas alınacak ay, 15 inci günün içinde bulunduğu aydır. Buna göre söz konusu bilgiler, en geç beyannamenin ilişkin olduğu ayı takip eden ayın 23 üncü günü saat 23.59’a kadar yetkili vergi dairesine elektronik ortamda verilecek Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesine dahil edilecek.
Örneğin; 15 Ekim – 14 Kasım dönemine ilişkin Muhtasar ve Prim Hizmet Beyanname verme süresi 23 Kasım 23.59’dur.
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamenin yürürlük tarihi ile birlikte, muhtasar beyannamelerini üçer aylık dönemler halinde veren ve işçi çalıştıran mükelleflere, Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini aylık dönemler halinde beyan etme zorunluluğu getiriliyor.
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin uygulamaya geçmesi ile vergi ve prim ödeme tarihleri değişmiyor. Beyan edilen vergi ve sigorta primleri ayrı ayrı tahakkuk ettirilecek ve bunların ödemeleri ilgili vergi kanunları ile 5510 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde yapılmaya devam edilecek.
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin kanuni beyanname verme süresi içerisinde elektronik ortamda verilmesi esastır. Kanuni süresi içerisinde veya kanuni süresinden sonra verilen beyannamenin hatalı ve/veya eksik olduğu hallerde, süresinde veya süresi geçtikten sonra bu hata ve/veya eksiklikleri düzeltici mahiyette elektronik ortamda yeni bir beyanname verilmesi mümkün.
NE KADAR CEZA UYGULANACAK?
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesine ilişkin fiillerin ceza gerektirmesi durumunda hem 213 sayılı Kanun uyarınca, hem de bu fiillerin 5510 sayılı Kanuna göre idari para cezası gerektirmesi halinde 5510 sayılı Kanun uyarınca ayrı ayrı ceza kesilecek.
Buna göre prime esas kazançlarının veya hizmetlerinin bildirilmediği, eksik ya da geç bildirildiği anlaşılan her bir işyeri için;
– Beyannamenin asıl olması hâlinde, aylık asgari ücretin iki katını geçmemek kaydıyla beyannamede kayıtlı sigortalı sayısı başına, aylık asgari ücretin beşte biri tutarında,
– Beyannamenin ek olması hâlinde, aylık asgari ücretin iki katını geçmemek kaydıyla her bir ek beyannamede kayıtlı sigortalı sayısı başına, aylık asgari ücretin sekizde biri tutarında,
– Ek beyannamenin, 5510 sayılı Kanunun 86 ncı maddesinin beşinci fıkrasına istinaden Kurumca resen düzenlenmesi durumunda, aylık asgari ücretin iki katını geçmemek kaydıyla her bir ek beyannamede kayıtlı sigortalı sayısı başına, aylık asgari ücretin yarısı tutarında idari para cezası uygulanacak.
Ayrıca, Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesine ilişkin fiillerin vergi kanunlarına göre vergi cezası kesilmesini gerektirmesi halinde 213 sayılı Kanun uyarınca vergi dairelerince de ceza kesilecek.






